FOCUS
Keypoints
- Whitepaper en Webinar "Een nieuw perspectief voor retail"
- Beleggen in retailvastgoed vergt focus en visie
- Retail onaantrekkelijk? Welnee. 'We zien nu een fraai instapmoment ontstaan
- Stedelijke retail vraagt om placemaking en BIZ-constructen
PERSPECTIEF VOOR RETAILBELEGGINGEN
In deze focus besteden we uitgebreid aandacht aan onze visie op de retailmarkt en de kansen die wij zien voor beleggers. In onze whitepaper gaan we uitgebreid in op de lange termijn vooruitzichten voor retailbeleggingen. Het belang van een goede focus en visie in de beleggingsstrategie blijkt uit het gezamenlijke interview met het Rabobank Pensioenfonds. Dat het juiste instapmoment nu is aangebroken, verwoorden we in een interview in Vastgoedmarkt. En het succes retail is niet vanzelfsprekend. Een goede samenwerking in de driehoek van ondernemers, vastgoed en gemeente is een voorwaarde voor succes. Dat verwoorden we in ons interview met Stadszaken. Lees het hieronder allemaal eens rustig terug.
Whitepaper:
Een nieuw perspectief voor retail
Na jaren van disruptie, veroorzaakt door onder andere de coronapandemie, hoge inflatie en stijgende renteniveaus, ziet het perspectief voor retailvastgoed er volgens ons weer positiever uit. We hebben hierover een whitepaper geschreven en in deze Focus besteden we aandacht aan de kansen die wij zien voor retailbeleggingen.
Consumenten hebben de fysieke winkelstraten herontdekt en de bezoekersaantallen zijn in de grote Nederlandse steden inmiddels weer terug op het niveau van voor de pandemie. Urbanisatie, bevolkingsgroei en inkomensstijgingen in stedelijke gebieden dragen bij aan een groter bestedingspotentieel, wat de aantrekkelijkheid van winkelvastgoed versterkt.
Retailvastgoed biedt momenteel een aantrekkelijk rendement-risicoprofiel, met sterke risicogecorrigeerde rendementen en diversificatievoordelen ten opzichte van andere vastgoedsegmenten. Daarnaast fungeert retail als inflatiebescherming door huurgroei. De huurprijzen in de winkelstraten hebben zich gestabiliseerd en bieden weer ruimte voor groei, vooral op de beste locaties, zoals de grootste binnensteden en wijkwinkelcentra.
De whitepaper benadrukt het belang van actief assetmanagement, samenwerking met huurders en het gebruik van innovatieve oplossingen om de waarde van winkelvastgoed te verhogen. De trend naar omnichannel retailing, waarin fysieke winkels een cruciale rol spelen in het ondersteunen van online verkoop, biedt extra stabiliteit en zekerheid voor beleggers. Beleggers wordt geadviseerd hun allocaties naar retail te heroverwegen, gezien het verbeterde fundament en het aantrekkelijke perspectief voor toekomstig rendement.

Webinar WE ARE live: Een nieuw perspectief voor retail
Bron: Achmea Real Estate, Elba Media
Interview
Beleggen in retailvastgoed vergt focus en visie
De vele berichten in de media over omvallende winkelketens mogen dan een somber beeld schetsen, ze vertellen niet het hele verhaal. Het perspectief voor beleggen in retailvastgoed is juist positief, zeggen Peter Koppers, Manager van het Achmea Dutch Retail Property Fund, en Chris Doornekamp, Investment Manager van Rabobank Pensioenfonds. Wel is een scherpe strategie een vereiste.
Lees het volledige interview hier: Financial Investigator - Nummer 6 2024
Retail onaantrekkelijk? Welnee. 'We zien nu een fraai instapmoment ontstaan'
Gepubliceerd in: Vastgoedmarkt 23-10-2024
E-commerce, corona, leegstandsproblematiek: tal van bewegingen in de markt maken dat retailvastgoed de afgelopen tien jaar minder rendeert dan andere sectoren. Toch is er reden voor optimisme. Peter Koppers, manager van het retailfonds van Achmea Real Estate, werpt zijn licht op de zaak.
Koppers belegt met zijn fonds van ruim 900 miljoen euro aan retailvastgoed in de negen grootste steden van ons land. Het ronds richt zich voornamelijk op wijkcentra voor de dagelijkse boodschappen. ‘Nederlands retailvastgoed is de afgelopen tien jaar sterk afgewaardeerd. We hebben ook ervaren dat retailvastgoed relatief gezien minder goed heeft gerendeerd dan andere sectoren', aldus Koppers.
'Er zijn grote bewegingen geweest, zoals e-commerce, corona en de leegstandsproblematiek in kleinere en middelgrote steden, maar we zien nu een fraai instapmoment voor retailvastgoed ontstaan, omdat de gebruikersmarkt met name in de grote steden opleeft. De consumenten weten de retailplekken waarom het gaat weer te vinden. Daarnaast is er sprake van demografische groei en koopkrachtgroei', zegt hij. 'De grote steden zijn een magneet voor millenials en yuppen. Daarvan profiteert de retail. De nuance is dat grote retailers niet overal meer nieuwe winkels openen. Die kiezen voor een selectief beleid, op zo’n tien tot vijftien toplocaties in Nederland. Daarom willen wij daar als retailbelegger zitten.’
Retailhuren sterk gedaald
Wat helpt, is dat de retailhuren de afgelopen jaren sterk zijn gedaald. Koppers: ‘Dat is de reden dat het rendement, de performance van retailvastgoed, is achtergebleven. Die huren zijn nu weer aan het stijgen. Huurders kunnen weer voldoende verdienen aan hun winkel. Dat maakt het mogelijk voor verhuurders de inflatie te volgen of zelfs iets daarboven te gaan zitten. Dat biedt de zekerheid waarnaar pensioenfondsen op zoek zijn. Wat wij ook zien, is dat de lage waarderingen van winkelvastgoed onderscheidend zijn ten opzichte van andere vastgoedsectoren. Bij ons retailfonds ligt het BAR (bruto aanvangsrendement, red.) op gemiddeld ongeveer 6,5 procent. Zet daar bijvoorbeeld het segment woningen met een BAR van rond 4,5 procent tegenover, dan is het duidelijk waar de premie voor retail ligt.’
Duurzame keuzes
Achmea Real Estate helpt als retailbelegger voor pensioenfondsen grote retailers bij het vergroten van hun omzet, zonder zich te bemoeien met hun productaanbod. Hoewel de retailers zelf beslissen wat ze verkopen, ligt er wel een bredere verantwoordelijkheid bij hen, zoals het omgaan met klimaatproblemen, duurzaamheidseisen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Koppers: ‘Retailers zijn zelf verantwoordelijk voor de inrichting en installaties van hun panden, maar Achmea stelt hieraan hoge eisen en geeft advies om duurzame keuzes te stimuleren. Dit geldt bijvoorbeeld voor horecahuurders, die worden aangemoedigd om gezonde producten aan te bieden.’
De retailers hebben dat inmiddels goed begrepen, vindt Koppers. ‘Er zijn veel initiatieven in het retailsegment om efficiënter om te gaan met personeel. Ook een efficiëntere layout van een winkel wordt steeds belangrijker. Met een grote, overzichtelijke vloer heb je minder personeel nodig. Verder wordt het gebruik van technologie steeds belangrijker. De supermarkten met de zelfscankassa’s zijn daarvan een voorbeeld. Die worden ook steeds vaker gebruikt in de non-foodsector, zoals door Decathlon, Zara en Hornbach.’
Appetijt terugkrijgen
Dat Achmea Real Estate zich met zijn retailrapport tot institutionele beleggers richt is logisch, meent Koppers. ‘Dat is de doelgroep waarvoor wij werken. Er is in Nederland een hele grote private sector die in winkelvastgoed belegt. Verder zijn er in retailvastgoed veel kleinere en streekgebonden private beleggers. We hebben een aantal beursgenoteerde retailfondsen en daarnaast een paar grotere institutionele winkelfondsen bij Achmea, Altera, Bouwinvest en ASR. En we zien een aantal commanditaire vennootschap-achtige initiatieven bij private partijen die zich met retailvastgoed bezighouden, zoals Meerdervoort.’
‘Maar als ik kijk naar institutioneel retailvastgoed, zie ik dat de pensioenfondsen hun belang in winkelvastgoed de afgelopen jaren juist iets hebben afgebouwd. Zij zijn meer in andere sectoren gaan zitten, zoals woningen, zorgvastgoed en logistiek. Dat kan veranderen. Wij vinden dat de uitgangspunten van retail op dit moment goed zijn. Dit rapport is dus een poging om de appetijt van de institutionele partijen voor winkelvastgoed terug te krijgen.’
Interview
‘Stedelijke retail vraagt om placemaking en BIZ-constructen'
De invulling van winkelruimte in steden kent geen voorgekauwde route, integendeel. “Succesvolle retail vraagt om placemaking", benadrukt Peter Koppers, fund manager bij Achmea Real Estate in een uitvoerig interview in Stadszaken.nl. "Het samenspel tussen ondernemers, vastgoed en gemeente wordt steeds belangrijker.”
In de retailportefeuille van ARE (met hoofdrolspelers Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag) ziet Koppers dat ketens zich vooral concentreren op grotere steden. “We zagen Zara vertrekken uit Leeuwarden en Amersfoort, om vervolgens een extra grote winkel te openen in Rotterdam.”
Ook de groeiende koopkracht en jongeren-aanwas tonen de waarde van grote steden, voegt Koppers toe. “Institutionele beleggers die blijven investeren in kleinere steden, lopen meer risico op leegstand. Goed belegd zijn in grote steden biedt juist kansen."
De verandering van het winkelaanbod is ook te zien in steden. “Een trend die we goed volgen is omnichannel”, zegt Koppers. Hierbij verkopen ondernemers hun producten zowel online, als ook offline in een stenen winkel. “Juist in grote steden tonen zulke strategieën van Coolblue, MR MARVIS en Pink Gellac hun potentie. Zulke partijen betrekken we graag bij ons vastgoed.”
Lees het volledige interview hier: Stadszaken
Deel deze pagina