RETAIL
Keypoints
- Stabiliserend consumentenvertrouwen in het tweede kwartaal van 2024
- Detailhandel steeg met 2,9 procent dankzij een verhoogd verkoopvolume
- Online omzet detailhandel groeide bescheiden, gedreven door voeding- en drogisterijwaren
- Het aantal faillissementen in de detailhandel is aanzienlijk gedaald afgelopen kwartaal.
- Beleggingsvolume in Retailvastgoed is gestegen met stabiliserende aanvangsrendementen
Omzet blijft stijgen, uitdagingen blijven
In het tweede kwartaal van 2024 is het beeld van de Nederlandse beleggingsmarkt voor retail gemengd. Na een gestage verbetering van het consumentenvertrouwen vanaf eind 2022 tot medio maart van dit jaar, zien we de laatste maanden een stabilisatie. Het vertrouwen schommelt momenteel rond de -23.
Tegelijkertijd boekte de Nederlandse detailhandel een omzetstijging van 2,9 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Deze groei zet zich inmiddels al meer dan 3 jaar voort. Deze toename is voornamelijk te verklaren door een verhoogd verkoopvolume. Dit volume betrof 3,6 procent meer in mei 2024 dan in dezelfde maand het jaar ervoor. De grootste omzetstijging is te vinden in de consumentenelektronicabranche met 8,5 procent, waar winkels voor overige huishoudartikelen een daling van 9,2 procent kende ten opzichte van een jaar eerder.
HOOGSTRAAT - DEN HAAG

Bron: Achmea Real Estate
CONSUMENTENVERTROUWEN (SALDO POSITIEVE EN NEGATIEVE ANTWOORDEN)

Bron: CBS (2024), bewerking door Achmea Real Estate
OMZETONTWIKKELING DETAILHANDEL (%-VERANDERING, JAAR-OP-JAAR)

Bron: CBS (2024), bewerking door Achmea Real Estate
De online omzet was met 1,6 procent hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Deze stijging is vooral te wijten aan de verkoop van winkels die enkel online opereren. Zij kenden een omzetstijging van 7,2 procent jaar-op-jaar, waar Multi-channels juist 5,3 procent lager scoorden dan vorig jaar. Vooral voeding- en drogisterijwaren doen het goed. Deze branche heeft 5,2 procent meer omgezet via het internet dan het jaar daarvoor. De detailhandel in kleding en modeartikelen kent een daling van 4,8 procent. Dit is in contrast met de rest van de detailhandel markt. Hier werd juist 4,5 procent meer verkocht in de sector non-food, terwijl winkels in voedingsmiddelen geen groei doormaakten ten opzichte van vorig jaar.
In het tweede kwartaal van 2024 is een sterke daling te zien van het aantal uitgesproken faillissementen in de detailhandel. In mei 2024 staat het aantal faillissementen in de detailhandel op 20, met een gemiddelde van 24 de afgelopen drie maanden. Dat is aanzienlijk lager dan vorig kwartaal en het langjarig gemiddelde. Ondanks de afname van faillissementen in het tweede kwartaal moet er rekening gehouden worden met een toekomstige toename. Vanaf 1 juli 2024 zal het tabaksverbod ingaan voor supermarkten. De verwachting is dat dit de omzet van supermarkten zal raken, waarbij het aanbod verplaatst naar benzinestations, tabakswinkels en buurtwinkels. Bovenal zal het aanhoudend tekort aan personeel ertoe leiden dat het aantrekken van personeel steeds duurder wordt. Verwacht wordt dat vooral lokale dorpssupermarkten hier hinder van gaan ondervinden. Zij zijn namelijk niet enkel afhankelijk van de directe omzet uit tabaksverkoop, maar ook van de boodschappen die consumenten hier aanvullend bij kopen.
OOSTPOORT - AMSTERDAM

Bron: Achmea Real Estate
OMZETONTWIKKELING ONLINE DETAILHANDEL (%-VERANDERING, JAAR-OP-JAAR)

Bron: CBS (2024), bewerking door Achmea Real Estate
UITGESPROKEN FAILLISSEMENTEN DETAILHANDEL (VOORTSCHRIJDEND 3-MAANDS GEMIDDELDE)

Bron: CBS (2024), bewerking door Achmea Real Estate
Huur- en leegstandsniveaus stabiliseren
De Nederlandse consumenten hebben in het eerste gedeelte van 2024 meer gezocht naar aanbiedingen, voornamelijk vanwege de aanhoudende hoge inflatie en een broos consumentenvertrouwen. Ondanks deze focus op prijsbewustheid, is het totale bedrag dat consumenten uitgaven gestegen naar € 20,4 miljard, een toename van 1,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei werd vooral gedreven door uitgaven in de categorie “fast moving consumer goods” (FMCG), zoals supermarkt- en drogisterijproducten. Tegelijkertijd is er ook meer geld uitgegeven aan premium items, waarbij gemak en functionaliteit de hogere prijs rechtvaardigen. Voor een groot deel van de consumenten is gebleken dat merkvertrouwen de meest doorslaggevende factor is voor het aanschaffen van producten. Het vertrouwen in een merk is voor veel Nederlandse consumenten belangrijker dan regelmatige kortingen. Consumenten gaven aan dat ze merken tegenwoordig minder vertrouwen, vooral vanwege een toename in desinformatie in het algemeen. Deze trends zijn ook terug te zien op de gebruikersmarkt; discounters als Aldi en Lidl hebben in het tweede kwartaal van 2024 een forse toename in hun marktaandeel gezien. De prijsbewustheid van de consument lijkt door te vertalen in de keuze voor het besteden van de boodschappen. Echter heeft Albert Heijn ook haar marktaandeel weten te vergroten. De consument bezoekt minder vaak verschillende supermarkten voor de weekboodschappen, daarvoor biedt Albert Heijn op het gebied van fullservice een uitkomst.
Wanneer gekeken wordt naar de leegstandscijfers dan is dat voor vrijwel alle winkelgebieden stabiel. Enkel in de stadsdeelcentra is te zien dat de leegstand wat oploopt.
De stabiliteit van leegstand is ook terug te zien in de ontwikkeling van de huurniveaus. Al drie kwartalen lang is geen daling van de huren meer waargenomen. Sinds afgelopen kwartaal is in de G20 steden een lichte stijging in de huren waar te nemen. Na jaren van huurprijsdaling lijkt er weer ruimte te zijn voor groei. Het aanbod en verloop van beschikbare reallocaties blijven schaars in de beste winkelstraten. Dit fundament lijkt kansen te bieden voor een doorzettende trend.
ONTWIKKELING LEEGSTAND PER WINKELGEBIEDSTYPE

Bron: Locatus (2024), bewerking door Achmea Real Estate
ONTWIKKELING HUURNIVEAUS PER CLUSTERING BINNENSTEDEN (2010 = 100)

Bron: C&W (2024), bewerking door Achmea Real Estate
Vernieuwde interesse in retailbeleggingen
Duidelijk is wel dat stabiliserende macro-economische factoren zoals rente, inflatie en huurniveaus bijdragen aan een vermindering van de onzekerheid en terughoudendheid bij beleggers. Dit is ook terug te zien in het beleggingsvolume binnen retail. Zowel het eerst als het tweede kwartaal van 2024 was in absolute termen hoger dan in 2023. Afgelopen kwartaal betrof het belegginsvolume € 0,2 miljard. Dit is lager dan vorige kwartaal (€ 0,37 miljard), maar een stuk hoger dan een jaar geleden (€ 0,09 miljard).
Het afgelopen kwartaal zijn de aanvangsrendementen licht gestegen. High Streets in Amsterdam laten een stabiele ontwikkeling zien; de aanvangsrendementen zijn hier op hetzelfde niveau gebleven. Andere steden laten stabilisatie of een beperkte opslag zien. De financierbaarheid van retailvastgoed verbetert langzaam. Vanuit de financieringsmarkt is er weer meer interesse en aandacht voor retailvastgoed.
BELEGGINGSVOLUME RETAIL PER KWARTAAL (IN MILJARDEN €)

Bron: RCA (2023), bewerking door Achmea Real Estate
ONTWIKKELING BRUTO AANVANGSRENDEMENT PER CLUSTERING BINNENSTEDEN (2010 = 100)

Bron: C&W (2023), bewerking door Achmea Real Estate
Vooruitblik
De retailsector staat in 2024 voor diverse veranderingen. Ervaringsgerichte retail in fysieke winkels neemt toe als reactie op de populariteit van online winkelen. Inflatie maakt consumenten prijsbewuster, wat kansen biedt voor prijsvechters en budgetwinkels. Het effect van "Covid-sparen" neemt af, en consumenten richten zich meer op essentiële uitgaven en aanbiedingen. Luxeartikelen blijven aantrekkelijk voor jongere consumenten, terwijl het middensegment onder druk komt, zichtbaar bij ketens als Ted Baker en Scotch & Soda.
Retailers ervaren margedruk en investeren in efficiëntie, zoals magazijnautomatisering. De vraag naar tweedehands luxeartikelen groeit door duurzaamheid en kostenbewustzijn, met grote bedrijven als Amazon die de markt betreden. Ondanks uitdagingen blijft het omzetvolume stijgen, en na jaren van daling stabiliseren of stijgen huurprijzen weer. Institutionele beleggers worden actiever, vooral in binnenstedelijke winkelpanden, en profiteren van gunstigere marktomstandigheden.
Deel deze pagina